Rabu, 25 April 2012

Contoh Rancangan Harian Cikgu Lya


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
  
Tarikh/ Hari   :   Jumaat             
 Masa  : 9.10 – 10.10                                  
 Kelas       :       5 Bestari            
 Bil. Pelajar :   24 orang                                                                                    
  M/ Pel    :  Bahasa Melayu                                                                      
Tema     :  Kesihatan Asas kesejahteraan
Tajuk     :  Cegah sebelum parah
Penggabungjalinan Kemahiran
Fokus Utama :           3.1 (  Aras 1 ) Mengketogerikan isi berdasarkan sesuatu topik yang   
                                   dibincangkan.
Fokus Sampingan :    6.3 (Aras) Membaca kuat perkataan dan ayat  dengan sebutan dan            
                                    Intonasi yang betul.
                                    8.5 (Aras 1 ) Meenghuraikan isi dengan jelas untuk menghasilkan
                                    perenggan yang koheran.

Objektif :        Pada akhir pembelajaran murid akan dapat:
1.    Menghuraikan maklumat daripada teks yang dibaca
2.    Membaca dengan intonasi yang betul
3.    Menghurai dan menulis lima isi pengajaran daripada teks yang telah dibaca dalam satu perenggan yang koheran.


Pengetahuan Sedia Ada :
  1. Murid  mengetahui  daripada bahan bacaan atau menonton dalam televisyen tentang penagihan dadah.
  2. Murid telah mempelajari cara mencari pengajaran dalam teks

Konsep : Menjauhi diri daripada pengaruh dadah hidup akan cemerlang


Pengisian Kurikulum
Ilmu :        Pendidikan moral  , Pendidikan kesihatan
Nilai :         1.  Menyayangi diri dan bekerjasama.
                    2. Murid menggunakan bahasa sopan dalam perbualan dan pembentangan hasil
                        perbincangan.

Kemahiran Bernilai Tambah :
1.    Pembelajaran kontekstual bahan :    
2.    KBKK  - Membuat kaitan dan perhubungan , menjana idea,membuat gambaran mental dan menyelesaikan

Sistem Bahasa : Sintaksis

Bahan bantu mengajar
    1. Video You-Tube lagu dadah durjana
    2. Lirik lagu dadah durjana
    3. Teks petikan
                 4. Buku tulis
                 5. Poster
                 6. Komputer riba



Langkah/
Masa
Isi Pelajaran
Aktiviti Pengajaran Pembelajaran
Catatan
Aktiviti Guru
Aktiviti Murid
Set Induksi

5 minit

 Mendengar dan menyanyi kan lagu      ’ dadah durjana’
1.Guru bersoaljawab dengan murid , siapa yang suka menyanyi



2. Guru mengedarkan senikata lagu






3.Guru meminta murid sama-sama mernyanyi.







4. Mencungkil idea murid dengan menyoal kefahaman murid daripada senikata lagu yang dinyanyikan.

1.Murid memberikan jawapan kepada soalan guru.

2.Murid meneliti lirik lagu yang diedarkan.


3. Murid mendengar dan menyanyikan lagu mengikut muzik yang diperdengarkan dengan bersemangat.


4.Murid memberi respon terhadap soalan yang diberikan oleh guru.


Teknik:
Penyoalan secara kelas bagi menarik perhatian murid.




Soalan: Apakah  mesej yang difahami daripada seni kata lagu yang telah kamu nyanyikan tadi?

Perkembangan
1
(20 minit)


Mencari maklumat daripada teks

1.  Guru meminta  murid membaca teks secara luncuran.

2.Guru meminta beberapa orang murid terutama murid kumpulan sederhana  dan lemah membaca teks dengan intonasi yang betul.



3.Berbincang perkara yang tidak difahami oleh murid. Guru meminta murid memberi penjelasan terhadap soalan rakan disamping guru memberikan jawapan yang betul.



1.  Murid membaca petikan secara senyap.
2. Murid membaca dengan intonasi yang betul.





3.  Murid  menyoal beberapa soalan yang mungkin tidak difahami daripada teks yang dibaca.

.          



Nilai murni:
Mendengar arahan.
Menghormati pendapat rakan.


Perkembangan
3

 (10minit)


Mencari pengajaran dalam teks

Aktiviti kumpulan
1.Guru meminta murid berbincangan dalam kumpulan yang ditetapkan

2.Guru meminta murid membentangkan  hasil perbincangan di papan tulis.



3.Guru membincangkan jawapan setiap murid dan membuat pembetulan bagi kesalahan yang mungkin  murid lakukan

1.Murid  memberi pendapat dalam kumpulan masing-masing.
Murid memilih wakil kumpulan masing-masing untuk menulis di papan tulis.

3.Memberi perhatian terhadap  penerangan guru.
Nilai murni : Menghormati pendapat rakan dan sabar
Perkembangan
4
(10 minit )
Aktiviti menulis
1. Guru meminta murid menulis jawapan yang telah dibincangkan ke dalam buku tulis masing-masing.

2.Pengayaan:
Guru mengedarkan poster untuk diwarnakan oleh murid.








 Murid menuliskan jawapan ke dalam buku masing-masing









Menepati masa
Penutup
(5 minit )
Merumuskan pelajaran
1.Guru meminta murid mengimbaskan kembali apa yang telah dipelajari.
2. Guru menasihati murid..
3. Menyanyikan semula lagu semasa set induksi.
1. Muri memberi respon terhadap soalan guru.
2. Murid menyanyi dengan bersemangat.










2 ulasan:

  1. Kemas dah blog cikgu ni..tahniah!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih Cikgu Det. Inilah hasil daripada tidak tahu ICT. Hikmah sambung belajar.. banyak perkara baru yang kita belajar.

      Padam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...